Velkommen til en sunnere livsstil

..til en roligere hverdag og sunne vaner

..til pålitelig informasjon om helse

Din handlevogn

Handlekurven din er tom

Salgsbetingelser for Optimaliser din helse AS

NB! Optimaliser din helse sender kun produkter til kunder i Norge. Du kan ikke bestille i nettbutikken om du bor i et annet land.

Kjøp av produkter i nettbutikken Optimaliserdinhelse.no er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelsene for forbrukerkjøp av varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes her salg av varer til forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i næringsvirksomhet med salg av varer over internett. Kontrakten er utarbeidet og anbefalt brukt av Forbrukerombudet.

Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettsloven, og e-handelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Vilkårene i kontrakten skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. Selgeren kan velge å tilby kjøperen bedre vilkår enn det som fremgår av disse salgsbetingelsene. I tilfeller hvor kontrakten ikke direkte gir løsningen på en problemstilling, må kontrakten utfylles med relevante lovbestemmelser.

Vi tar forbehold om trykkfeil, eventuelt forsinkede vareleveranser og at varer kan bli utsolgt.

1) Avtalen

Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene.

Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning. Optimaliser din helse AS kan ikke inngå avtaler med mindreårige uten foresattes godkjenning. Bindende kjøpsavtale kan kun inngås med personer over 18 år.

2) Partene

Selger:

Firmanavn: Optimaliser din helse AS
Kontaktadresse: Holbæk Eriksens gate 1
E-post: Optimaliserdinhelse@gmail.com
Telefonnummer: 92614909
Organisasjonsnummer: 933 809 838

Kjøper er den person som foretar bestillingen.

3) Priser

Prisene som er oppgitt i nettbutikken inkluderer merverdiavgift. Optimaliser din helse AS tar et forbehold om prisfeil i nettbutikken. Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inkludert alle avgifter (merverdiavgift, toll og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før bestillingen er foretatt. Vi gjør oppmerksom på at varer som er priset til kroner 0,- er en uheldig feil som dessverre kan oppstå i systemet. Vi gir naturligvis ikke vekk varer.

4) Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren. En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil. Optimaliser din helse AS tar også et forbehold om utsolgte varer, men forplikter seg til å informere kunden, enten via e-post eller per telefon om dette så raskt vi oppdager det.

Ordrebekreftelse: Når selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen. Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.

5) Betaling

Selgeren kan kreve betaling for varen ved tidspunktet for bestilling. Alle våre transaksjoner foregår i norske kroner. Dersom kjøperen bruker kredittkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestillingen. Ved betaling med kredittkort, vil lov om kredittkjøp m.m. komme til anvendelse.

Betalingsløsninger: Vipps, Klarna, Visa kortbetaling.

Vi gjør oppmerksom på at pakken ligger hos Posten i 7 dager etter mottak. Hvis du ikke henter ut pakken innen den returneres til oss, så fakturerer vi deg for frakt begge veier og handling. Per i dag er dette beløpet satt til kroner 199,-

6) Levering

Levering av varen fra selger til kjøper skjer på den måte og til det sted som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken. Levering anses som fullført når varen er levert til oppgitt adresse eller hentested. Dersom leveringstidspunkt ikke fremgår av bestillingsløsningen, skal selger levere varen innen rimelig tid, normalt 3-5 arbeidsdager, og senest 30 dager etter at bestillingen er mottatt.

Forsinket levering:
Dersom Optimaliser din helse AS ikke kan levere varen innen avtalt tid, vil kjøper bli informert om årsaken til forsinkelsen og opplyst om en ny leveringstid uten unødig opphold. Kjøper har da rett til å:

  1. Heve kjøpet uten kostnad.
  2. Kreve oppfyllelse av kjøpet innen en rimelig tilleggsfrist.
  3. Kreve en erstatningsvare, dersom dette er mulig.

Hvis kjøper ikke godtar ny leveringstid ved forsinket leveranse, vil hele kjøpesummen bli tilbakebetalt innen 14 dager etter at kjøper har gitt beskjed om at kjøpet skal heves. Tilbakebetalingen inkluderer alle kostnader knyttet til kjøpet, inkludert fraktkostnader.

Fraktkostnader:
Fraktkostnaden for leveranser er fastsatt til 99 kr, med mindre annet er spesifisert under bestillingsprosessen. Fraktkostnaden vil være tydelig spesifisert før kjøpet fullføres.

Risiko for varen:
Risikoen for varen går over på kjøper når varen er levert til angitt adresse eller hentested, med mindre annet er avtalt.

Frakt av badstuer, isbad og jacuzzi
Frakt av disse varene håndteres av produsenten Baltresto og deres egne vilkår for frakt og levering er gjeldende. Deres vilkår kan du lese her.

Frakt for affiliate og drop shipping produkter

For produkter som bestilles via en ekstern aktør, som Whoop og Manta - gjelder deres vilkår og betingelser for frakt og levering. For dropshipping produkter gjelder også den aktuelle avsender sine vilkår.

7) Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøperen når varen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.

8) Angrerett

Som kunde har du rett til å angre ditt kjøp i henhold til angrerettloven. Dette betyr at du kan returnere varer kjøpt på nett innen 14 dager fra du mottok varen, uten å måtte oppgi noen spesiell grunn. For å benytte deg av angreretten må du kontakte oss innen 14 dager etter mottak av varen og informere om at du ønsker å returnere produktet.

Slik går du frem for å benytte angreretten:

  1. Send oss en e-post til optimaliserdinhelse@gmail.com med informasjon om at du ønsker å benytte angreretten. Vi anbefaler at du også fyller ut og sender med et standard angrerettskjema, som kan lastes ned her.
  2. Du er ansvarlig for kostnadene ved returfrakt, med mindre produktet er defekt eller feil levert. Varen må returneres til Holbæk eriksens gate 1, 4517 Mandal innen 14 dager fra du meldte om bruk av angreretten.
  3. Produktet må returneres i samme tilstand som da du mottok det, og helst i originalemballasjen. Dersom varen er brukt utover hva som er nødvendig for å fastslå dens art, egenskaper og funksjon, kan det trekkes fra et beløp for verdireduksjon i tilbakebetalingen.

Unntak fra angreretten: Angreretten gjelder ikke for varer som er forseglet av hensyn til helsevern eller hygiene og hvor forseglingen er brutt etter levering. Dette kan inkludere produkter som sovemasker, helsemonitorer eller andre hygieneprodukter.

Tilbakebetaling: Når vi har mottatt varen og godkjent returen, vil vi refundere deg hele kjøpsbeløpet (inkludert fraktkostnader dersom hele bestillingen returneres) innen 14 dager. Tilbakebetaling vil skje til samme betalingsmiddel som ble brukt ved kjøp. 

9) Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren.

  • Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

  • Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

  • Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24

  • 10) Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse

    Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. "Rimelig tid" betyr vanligvis innen to måneder etter at feilen ble oppdaget. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen, eller senest fem år dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre.

    Ved forsinkelse må krav rettes til selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er overskredet. Hvis forsinkelsen er vesentlig, kan kjøperen heve kjøpet og kreve tilbakebetaling av hele kjøpesummen. Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomiske tap som følge av forsinkelsen. Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende krav direkte til kredittyter (kredittkortselskapet). Meldingen til selger eller kredittyter bør være skriftlig (e-post, telefaks eller brev).

    Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg kravet dersom retting eller omlevering er umulig eller medfører urimelige kostnader for selgeren. Retting eller omlevering skal skje uten kostnad for kjøperen og innen rimelig tid, uten vesentlig ulempe for kjøperen.

    Prisavslag: Dersom mangelen ikke kan rettes eller omleveres innen rimelig tid, kan kjøperen kreve et forholdsmessig prisavslag basert på varens reduserte verdi på grunn av mangelen.

    Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen dersom mangelen er vesentlig. Dersom mangelen er uvesentlig, kan avtalen ikke heves.

    Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider som følge av mangelen. Dette inkluderer både direkte tap (som kostnader knyttet til reparasjoner) og eventuelt indirekte tap, i henhold til forbrukerkjøpslovens § 33. Erstatning kan ikke kreves dersom årsaken til mangelen eller tapet ligger utenfor selgerens kontroll.

  • 11) Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

    Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke-forskuddsbetalte uavhentede varer.

    • Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

    • Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt.

    • Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens § 46.

    • Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.

12) Samarbeid og affiliate

Optimaliser din helse har mange samarbeid og partnerskap med kjente aktører, som f.eks Manta sleep og Whoop. Noen av lenkene på denne nettsiden er såkalte affiliate-lenker, som betyr at vi kan motta en provisjon dersom du klikker på lenken og fullfører et kjøp hos en ekstern aktør.

Optimaliser din helse er ikke ansvarlig for kvaliteten, ytelsen eller andre aspekter ved produkter eller tjenester kjøpt fra disse eksterne nettsidene. Alle spørsmål eller problemer knyttet til disse produktene må rettes direkte til den respektive tredjepartsforhandleren.

13) Ansvarsbegrensning

Optimaliser din helse er ikke ansvarlig for skader, tap eller problemer som oppstår som følge av feil bruk av produkter kjøpt gjennom vår nettbutikk. Alle produkter og tjenester tilbys "som de er", uten garantier utover det som er spesifisert av produsenten eller leverandøren. Det er kundens ansvar å sikre korrekt bruk av produktene i henhold til instruksjoner som følger med varen.

Vi påtar oss ikke ansvar for eventuelle direkte eller indirekte skader som kan oppstå ved bruk av produktene, inkludert, men ikke begrenset til, helsemessige komplikasjoner eller tap som følge av feilaktig bruk, misbruk eller manglende overholdelse av veiledning. For produkter som er ment for helsemåling eller livsstilsforbedring, er det viktig å huske at disse ikke er ment som en erstatning for profesjonell medisinsk rådgivning, diagnose eller behandling.

Videre er Optimaliser din helse ikke ansvarlig for eventuelle mangler ved tredjepartsprodukter, inkludert, men ikke begrenset til, produkter som er kjøpt via lenker til eksterne nettsider. Ansvarsforholdet ligger da hos den respektive tredjepartsleverandøren, og alle spørsmål eller problemer må rettes dit.